شهروز کیهان؛ رضا نیک بخش؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی محمد صفانیا؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
تحقیق حاضر به منظور مدل توسعه کسبوکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر روششناسی، از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به حوزه کسب و کار و تجارت الکترونیک بودند. از روشهای نمونهگیری هدفمند و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونهگیری اقدام شد و با 24 ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور مدل توسعه کسبوکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر روششناسی، از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به حوزه کسب و کار و تجارت الکترونیک بودند. از روشهای نمونهگیری هدفمند و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونهگیری اقدام شد و با 24 نفر از کارشناسان و خبرگان مصاحبه انجام گرفت. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ در بخش کیفی، تکنیک دلفی سه مرحلهای بکار گرفته شد، بدین صورت که یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها و طی سه مرحله ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. برای تائید ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ از روش بازآزمایی استفاده و نتایج نشان داد رابطه درصد توافق درون موضوعی برابر است با 92/0 که مناسب میباشد. پس از شناسایی عوامل موثر بر توسعه کسبوکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک عوامل در جدولی ماتریسی بهصورت پرسشنامه تنظیم و در اختیار نمونه تحقیق قرار گرفت و از آنان درخواست شد بر اساس روش ISM پرسشنامهها را تکمیل نمایند. برای تعیین روابط علی- معلولی شاخصها، از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری و از نرم افزار Micmac برای ترسیم مدل استفاده شد. در نهایت 7 مقوله عمده شامل عوامل محیط حقوقی، مدیریتی، محیطی، آموزش و آگاهی، سازمانی، فرهنگی و اجتماعی و نوآوری و خلاقیت در مدل توسعه کسبوکارهای ورزشی با رویکرد تجارت الکترونیک شناسایی شدند.